maandag 24 maart 2014

Recept: Zalige healthy chocolade taart

Chocolade, creme, zoet en zacht. Geweldige combinatie. Echt, ik hoop dat iedereen dit een keer probeert. Zó lekker! Nog lekkerder dan gewone chocoladetaart en dat in een gezonde vorm! Top recept, ik ben helemaal fan. De taart kwam door het testpanel (ouders) en zelfs mijn broertje vond hem lekker. (Dat is best bijzonder aangezien hij normaal al denkt; 'ieks nee dat is gezond, moet ik niet hebben'). Het recept is ook nog eens niet moeilijk en ook zijn de ingrediënten easy-to-get.


What you need:
Je kan de taart een beetje aanpassen naar je wensen. Je kan het helemaal volgens recept maken of de alternatieven na het streepje - gebruiken, makkelijker, maar minder gezond.
  • 150 gram amandelmeel - ander meel kan ook
  • 150 gram ongezouten grasboter of 150 ml kokosolie- je kan ook gewone vloeibare boter gebruiken (150 ml)
  • 50 gram cacaopoeder
  • 1 theelepel stevia of 2 eetlepels honing 
  • 1 zakje bakpoeder
  • 4 eieren
  • eetlepel kaneel
  • snufje (zee)zout
Voor de topping & tussenlaag
  • Jam (bosvruchten jam is heel lekker, of andere 'donkere' jam)
  • 50 gram ongezouten grasboter
  • 1 ei
  • 2 eetlepels cacaopoeder
  • 2 eetlepels honing
Verwarm de oven voor op 180 graden en bekleed een kleine bakvorm met bakpapier. Ik heb een kleine taartvorm gebruikt van 24 cm. Een brownieblik of iets anders kan ook.
Laat de boter langzaam smelten. Zet daarna weg en laat het afkoelen. 
Meng de amandelmeel, cacaopoeder, kaneel zout en bakpoeder in een kom. Klop in een andere kom de eieren, boter en stevia tot een egaal geheel. Meng de natte ingrediënten met de droge zodat het een geheel wordt. Doe het mengsel in de vorm en zet het 50 minuten in de oven. 

Laat de taart goed afkoelen en snijd hem daarna horizontaal doormidden. Besmeer de onderste helft royaal met jam en leg de bovenste helft erop. 

Maak de topping door de boter te mixen met de eieren en daarna met de honing en cacao. Smeer de topping over de taart. Een lekkere dikke laag :D (boter niet smelten deze keer!)

Enjoy! Je kan de taart eventueel nog even in de koelkast zetten, dan wordt het wat steviger en eet het makkelijker. 
Dit heerlijke recept is afkomstig van de leuke food-site Culy.nl

21 opmerkingen:

  1. Een geschenk uit de hemel haha. Een chocolade taart die ook nog eens gezond is.
    You make my day haha.
    liefs x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er ZO lekker uit! Ik ga dit maar even opslaan.. haha (:

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat Rosanne zegt,zo uit de hemel hihi. Ik denk dat er geen gezondere versie van chocolade taart bestaat, hihi! Liefs, Stella.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hmm, dit klinkt echt zó lekker, en fijn dat het ook nog eens gezond is, perfect! Dit ga ik zeker eens uitproberen, ik ben gek op chocotaart :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk recept, wat goed dat het gezond is! Reden te meer om het zeker te proberen
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ziet er echt heerlijk uit en leuk gefotografeerd! En ook fijn dat het gezond is!

    Liefs, Jet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Klinkt super lekker!
    Zeker als ie nog eens gezond is, heerlijk ^^

    Liefs, Liese

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat ziet er niet verkeerd uit, dat heerlijke taartje. Even kijken of ik hem glutenvrij kan maken... hehehe.
    Dankjewel voor je reactie, dat vind ik erg lief!
    Gr,
    Marleen
    www.passingsouls.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuke foto's, de taart klinkt heerlijk! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh jammie! Hier heb ik nu zó veel zin in. Dit ga ik zonder twijfel een keertje maken! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ziet er lekker uit!

    Liefs,
    Eveline x

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hmmm, dit ziet er heel erg lekker uit. En dat hij ook nog eens gezond is,is natuurlijk altijd goed meegenomen!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ziet er echt super goed uit!
    Leuke blog heb je ik ga je volgen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ziet er super lekker uit!! :):)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oeeeeh jammie, ziet er heel erg lekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dit is echt zo'n typische "Here's Spring" snack. Het ziet er super verrukkelijk uit, heb gelijk zin om alle ingrediënten te verzamelen en lekker aan de slag te gaan. Top artikel met mooie foto's! Leuk! Liefs xx

    BeantwoordenVerwijderen
  18. wat een heerlijke 'gezonde taart zeg i love it! liefs, x

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wha-twhat? Healthy Chocotaart? Lovin' it!

    BeantwoordenVerwijderen